נרות שבת
שבת חול המועד פסח
גולש יקר,
אתר טרקלין חשמל מוצרי צריכה הינו אתר שומר שבת וחג ולכן לא ניתן לגלוש בו כעת.
האתר ישוב לפעילות רגילה כחצי שעה לאחר צאת השבת או החג.
טרקלין חשמל - לוגו

איך מנקים מכונות קפה ביתיות?

מכונות קפה הן מהתענוגות הגדולים שאדם מן המניין יכול לבקש אצלו בבית, אך מכונות קפה לא נקיות ייצרו קפה לא טעים. איך מנקים מכונות קפה ביתיות? התשובות במדריך הבא.
מכונת קפה

מכונות קפה הן מהתענוגות הגדולים שאדם מן המניין יכול לבקש אצלו בבית. קפה הוא אחד המשקאות הנצרכים ביותר בעולם. האפשרות להכין אחד כזה, איכותי וטוב אצלנו בבית היא לא פחות מנפלאה. אבל כדי שהוא ייצא תמיד איכותי וטוב, מכונות קפה ביתיות זקוקות לטיפול קפדני. כאן תקבלו הסבר מפורט על איך לעשות זאת נכון.

מכונות קפה לא נקיות ייצרו קפה לא טעים

עזבו אתכם מענייני הניקיון וההיגיינה. ברור שגם העניין הזה חשוב, אבל הוא לא יגרום לכם לנקות ולטפל במכונה בתדירות הדרושה. כשאתם יודעים שטעם הקפה המופק מכל מכונת אספרסו מושפע משמעותית מענייני הניקיון הללו, כנראה שתטפלו במכונה שלכם הרבה יותר. כי אין אדם שמוכן להתפשר על איכות הקפה שלו, גם לא בבית.

המזיקים העיקריים למכונת הקפה הביתית באופן כללי, אפשר לחלק את ה'איומים' הגדולים ביותר על ניקיון מכונות קפה ועל טעם הקפה המיוצר מהן לשלושה סוגים:

  • הימנעות מניקוי בסיסי (של שאריות חלב וקפה למשל)
  • חלקיקי חול וחומרים מזהמים
  • אבנית

ניקוי מכונות קפה בתום כל שימוש

זהו הסעיף הפשוט ביותר, אך הוא חשוב בדיוק כמו שני האחרים. אם לא תקפידו לנקות מכונות קפה ביתיות לאחר כל שימוש בהן (או במקרה הגרוע - פעם ביום) תקבלו קפה לא טעים, לא איכותי ומלא ב'תוספות' לא רצויות. תפקיד פעולות הניקוי הללו הוא להיפטר משאריות בתוך המכונה ולמנוע שימוש חוזר בהן.

נקו בעזרת מטלית לחה (המיועדת לכך בלבד) את צינורית ההקצפה לאחר כל שימוש בה. לאחר מכן אפשרו הוצאת קיטור לכמה שניות, כדי לנקות אותה גם מבפנים. נקו את ידית ומסננת הקפה משאריות הקפה - לא להתבייש לדפוק את הידית בדופן הכיור ושטיפה יסודית של המסננת, כדי להבטיח ריקון מלא מגרגירים.

מכונות קפה עם מטחנה, כמו מכונות קפה נספרסו, דורשות גם כאן ניקוי תכוף: ניקוי מיכל הפולים במטלית לחה ושימוש חוזר בו רק לאחר שהתייבש לחלוטין. חשוב להשתמש כאן בפולי קפה איכותיים שלא כוללים שמנים רבים, משום שאלו עלולים להצטבר בין הלהבים. אין לשטוף את המטחנה במים ישירים.

ניקוי מכונות קפה מחלקיקים הנמצאים במים לצערנו, המים שאנחנו שותים מלאים בחלקיקים שמזיקים לנו וכמובן גם למכונת הקפה. מכונות קפה אספרסו שמשתמשות באופן קבוע במים כאלו, עלולות להיסתם ולהינזק באופן קשה. בנוסף, מים לא נקיים יפגעו כמובן בטעם ובאיכות הקפה. לכן, מכונות קפה זקוקות לשימוש קבוע במים נקיים ומטוהרים. אחת האפשרויות היא התקנה של מטהר מים ביתי שיתחבר לצנרת המרכזית בבית וכך יבטיח לכם מים צלולים בכל הבית וגם במכונת הקפה. אפשרות נוספת היא שימוש במים מינרליים שעברו סינון בפילטר בריטה או פילטרים דומים.

מכונות קפה והאויבת הגדולה: אבנית

זהו בהחלט המזיק הגדול ביותר בארץ, שלא פוגע רק בתפקודן של מכונות קפה, אלא בכל מכשיר שמרתיח מים. ההרתחה היא שגורמת להצטברות האבנית במכשירים החשמליים וההצטברות הזו יכולה לגרום נזקים אדירים למכשיר החשמלי, בפרט כשמדברים על מכונות קפה ביתיות.

ואיך מונעים את הנגע הזה? גם כאן ישנן כמה דרכים:

  • התקנת מטהר מים מיוחד, המטפל באבנית 
  • שימוש במים שעברו סינון בפילטר בריטה
  • שימוש במים מזוקקים

ניקוי הגוף של מכונות קפה

במהלך הכנת הקפה, מכונת אספרסו תצבור שאריות ולכלוכים רבים גם בחלקים שלא לוקחים חלק בהכנה ושייכים לגוף המכונה עצמו. לכן, יש לנקות גם את גוף המכונה בעזרת מטלית לחה, כשמידי כמה זמן מומלץ לפרק בזהירות את החלקים השונים ולנקות את המכונה בצורה יסודית. חשוב לזכור: את גוף המכונה יש לנקות רק לאחר ניתוק מהחשמל ולאחר שאפשרתם למכונה להתקרר.

יצרני מכונות קפה נספרסו מקפידים על הוראות תחזוקה ברורות כל היצרניות של מכונות קפה ביתיות מקפידות מאוד על עניין התחזוקה ומצרפות אליהן חוברת מפורטת, שמסבירה על ענייני התחזוקה. חשוב מאוד לבצע את התחזוקה בהתאם להוראות אלו, כדי להאריך את חיי המכונה הביתית ולהשיג את הטעם הטוב ביותר.

חומרים המסייעים להסרת אבנית או חלקיקים זרים אחרים בקומקום החשמלי, כמו מלח לימון או חומץ, אסורים לשימוש ברוב מכונות הקפה. כמו כן, אסור לשטוף חלקי מכונות קפה ביתיות במדיח הכלים. שימו לב כי יצרניות של מכונות קפה מציעות חומרי ניקוי מיוחדים – אלו יתאימו במיוחד לביצוע ניקיונות ספציפיים של חלקי המכונה.