נרות שבת
שבת חול המועד פסח
גולש יקר,
אתר טרקלין חשמל מוצרי צריכה הינו אתר שומר שבת וחג ולכן לא ניתן לגלוש בו כעת.
האתר ישוב לפעילות רגילה כחצי שעה לאחר צאת השבת או החג.
טרקלין חשמל - לוגו

כיצד לבחור קולטי אדים למטבח?

קולטי אדים הם מהמכשירים החשובים ביותר במטבח המודרני. ובתור טבחים מודרניים, עליכם לדעת איזה קולט אדים יתאים למטבח שלכם.
קולט אדים מעוצב

נכון שזה נעים לחזור הביתה לריחות של בישולים? נכון שזה כבר לא כל כך נעים אם הריח עוד שם אחרי כמה שעות? בדיוק לשם כך יש קולטי אדים שמונעים התפשטות של עשן, ריחות, חום ואפילו מגנים על ארונות המטבח מפגעי הלחות של הבישול.

סוגים עיקריים של קולטי אדים

  • קולט אדים תחתון – מותקן בתחתית ארון המטבח, מעל תנור האפייה או הכיריים. בדגמים מסוימים המנוע של הקולט יותקן בתוך הארון שמעליו, אחרים מכילים מנוע ממוזער ביחידה שמחוץ לארון ולא תופסים מקום נוסף, אך הם עוצמתיים פחות.
  • קולט ארובה – מותאם עבור כיריים שאין מעליהם ארונות מטבח. תלוי מהקיר או מהתקרה. לרוב יהיה יקר יותר מאשר קולט תחתון.

השיטה בה קולטי אדים מטהרים את האוויר

קולט אדים תחתון עובד על ידי סינון האוויר שהוא קולט ופליטתו חזרה לחלל המטבח. קולט ארובה נועד להוציא את האוויר דרך הארובה אל מחוץ לבית ולכן מצריך פתח בקיר, אך רוב הדגמים מאפשרים גם עבודה בשיטת מחזור האוויר. אם יש לכם אפשרות כזו, העדיפו קולטי אדים שפולטים את האוויר החוצה - הם יחסכו לכם עלויות תחזוקה בהמשך.

עוצמת השאיבה של קולטי אדים

מבחר קולטי אדים בטרקלין חשמלככל שחלל המטבח שלכם גדול יותר, תצטרכו קולט אדים עם עוצמת שאיבה גדולה יותר, כדי שיהיה יעיל גם אם אתם מטגנים או צולים הרבה, מה שיוצר עשן סמיך יותר. רוב הדגמים מציעים שלוש דרגות של עוצמת שאיבה וביכולתכם לכוון אותם. העוצמה שתצוין במפרט הטכני, היא הגבוהה ביותר, אך לעיתים יצרנים מגזימים בערך העוצמה האמיתי. שימו לב.

עוצמת הלחץ בו נפלטים האדים

עוצמת הלחץ היא העוצמה בה האוויר ייפלט מקולט האדים לאחר שנשאב אליו. לרוב אין צורך להקדיש תשומת לב גדולה מדי לנתון זה, אך ישנם קולטי אדים שיצריכו צינור פליטת אדים ארוך ומפותל יותר. במקרה כזה רצוי לבחור עוצמת לחץ גבוהה יותר, שתפחית את הצטברות המשקעים לאורך הצינור.

התאמת המידות של קולטי אדים למטבח

את הרוחב של קולט האדים שלכם יש להתאים לרוחב הכיריים. הוא יכול להיות רחב יותר, אך לא כדאי שיהיה צר יותר. קולט אדים צריך להיות בין 60 ל-80 סנטימטרים מעל הכיריים. שימו לב כי קולטי ארובה יכולים להיות מאוד מסיביים ולהתאים לדגמים של תנורים מאוד גדולים, אך קחו בחשבון שאם יבלטו יותר מדי החוצה, זה עשוי להפריע לכם בזמן הבישול.

קולטי אדים כפריט עיצובי

יש מי שירצה קולט ארובה גדול במיוחד בגלל המבנה המרשים, ואחר יבחר קולט תחתון, כזה שיבלוט כמה שפחות. עוד שאלה עיצובית היא הגימור של קולטי אדים, שיכול להיות עשוי נירוסטה (מבריק, מט, מוברש) או זכוכית. שימו לב שכתמים יבלטו יותר על זכוכית ונירוסטה מבריקה. ככל שהגימור יהיה חלק יותר, כך יהיה לכם קל יותר לנקות אותו.

תחזוקה שוטפת – מסננים של קולטי אדים

קולט אדים מעוצבקולט אדים שממחזר את האוויר מורכב ממסנן ראשוני ומסנן נוסף שמסייע לו. קולט אדים שפולט את האוויר החוצה מכיל רק מסנן אחד. המסנן הראשוני יכול להיות חד פעמי או קבוע, כאשר שימוש בחד פעמי כמובן יגדיל את העלויות השוטפות, אך יבטיח סינון נקי ויעיל יותר.

נוחות השימוש

קולטי אדים כוללים לרוב תאורה שיכולה להקל על תנאי הבישול. נורות הלוגן יאירו חזק יותר, אך יעלו יותר כשיגיע הזמן להחליפן. רצוי לוודא שהגישה אל הנורות נוחה וקלה, כדי לאפשר החלפה פשוטה. פרט חשוב נוסף לגבי נוחות השימוש הוא הרעש: ככל שעוצמת השאיבה גבוהה יותר, כך הקולט יהיה רועש יותר, אך ניתן למצוא קולטים עוצמתיים ושקטים יחסית.

מחירים של קולטי אדים

המחיר של קולט אדים תלוי בגורמים רבים כמו הסוג, הגודל, החומרים מהם הוא מורכב והעוצמה שלו. יש גם קולטים המציעים תוספות מיוחדות כמו טיימר או מנוע מבודד להפחתת הרעש, מה שכמובן יעלה את המחיר. המחירים מתחילים מ-600 שקלים לדגמים הפשוטים ביותר ומגיעים עד עשרות אלפי שקלים.

אל תשכחו לקחת בחשבון גם את עלות ההתקנה

עלות ההתקנה הנמוכה ביותר היא של קולט תחתון. קולט ארובה מעל אי ידרוש התקנה יקרה מאוד יחסית. אם יש צורך לפתוח פתח בקיר, מחיר ההתקנה יעלה עוד. התקנה של קולטי אדים תעלה בין 200 ל-1000 שקלים. זה לא מעט, אך מבטיח לכם ידיים מקצועיות ואמינות של בעל מקצוע מנוסה.