נרות שבת
שביעי של פסח
גולש יקר,
אתר טרקלין חשמל מוצרי צריכה הינו אתר שומר שבת וחג ולכן לא ניתן לגלוש בו כעת.
האתר ישוב לפעילות רגילה כחצי שעה לאחר צאת השבת או החג.
טרקלין חשמל - לוגו

אליפטיקלים, אופני כושר או הליכונים - מה כדאי?

 
אליפטיקלים, אופני כושר או הליכונים: האם יש מכשיר שעדיף על פני חברו? כנס לכאן ולמד עוד על ההבדלים בין המכשירים האירוביים הביתיים.
 
אופני כושר
הפעילות האירובית הוכחה כבר לפני שנים כאחת היעילות בהקניית כושר גופני בסיסי, שריפת קלוריות, הפחתת משקל והחלמה מפציעות. אליפטיקלים, אופני כושר ומסלולי ריצה משתייכים לקבוצת המכשירים האירוביים ונפוצים בבתים פרטיים רבים. איזה מכשיר הוא העדיף ביותר עבורך?
תכונות חשובות במכשירים אירוביים
המכשירים האירוביים נוחים מאוד לשימוש ומפעילים, כל אחד בדרכו הוא, שרירים ואיברים רבים בגוף בו זמנית , כמו במכשירים אחרים שאינם דווקא אירוביים, כדוגמת המולטי טריינר.

הליכונים הם מכשירים המדמים הליכה או ריצה בדרגות קושי שונות. אופני כושר מאפשרים לדמות רכיבה על אופניים ברמות שונות או רכיבת ספינינג. אליפטיקלים משמשים להדמיית ריצה המשלבת שימוש בכמה איברים בו זמנית.

כאשר אתה מתכוון לרכוש מכשיר אירובי כלשהו, חשוב שתכיר את תכונותיו ותדע באילו נתונים להתמקד, כדי לבחור את זה שמתאים ביותר לנתוניך. מכשירי כושר אירובי מגיעים בשלל גדלים ומידות וכוללים אינספור תוספות – חלקן יועילו לך מאוד וחלקן יהיו מיותרות.
  • הליכונים: הַתאֵם בין מידות המכשיר למידותיך. אדם גבוה יזדקק למסלול ריצה ארוך (120 ס"מ יספיקו) ורחב (40 ס"מ) ואילו אדם כבד משקל יזדקק למסלול רחב במיוחד. כמו כן, וודא כי המנוע מפיק לפחות 3.5 כוחות סוס ומסוגל לשאת את משקלך, בתוספת של כ-20%. שים לב כי היצרן מעניק אחריות ארוכַת שנים על המנוע ושישנם מספר תוכניות אימון, בכמות שתספק אותך ותתאים לרמת השימוש שלך במכשיר.
  • אופני כושר: ישנם שלושה סוגים של אופני כושר – אלו המתאימים לספינינג, כאלו הכוללים משענת תומכת (נקראים גם אופני כושר שְעוּנים) וכאלו המדמים רכיבת אופניים אמיתית (אנכיים). אופני הכושר הם מכשירים רועשים יחסית, אך גם הזולים ביותר. מומלץ לרכוש אופניDual Action, המאפשרים פעולה על כמה שרירים במקביל וכאלו המכילים התנגדות מגנטית מתקדמת, שמקלה על השימוש.
  • אליפטיקלים: המכשירים כוללים פדַלים וידיות אחיזה, אשר מסתובבים בתנועה אליפטית (ומכאן שם המכשיר). אליפטיקלים בעלי גלגל תנופה אחורי יעניקו את התחושה הקרובה ביותר לריצה, אך יהיו יקרים יותר. אלו בעלי גלגל התנופה הקדמי אמנם זולים יותר, אך תחושת האימון דומה יותר לעלייה במדרגות – חיסרון עליו ניתן לחפות בעזרת פדלים מתכווננים.
איזה מכשיר מתאים לאילו מטרות?
לפי מומחי כושר ומאמנים פרטיים, ניתן להבדיל בין המכשירים השונים גם על פי המטרות והייעוד שלהם. כך, הליכונים יתאימו בעיקר למי שרגיל ללכת למרחקים ארוכים, לאנשים שאינם סובלים מבעיות יציבות וכמובן לאצנים מקצועיים, שמעוניינים להמשיך בתוכניות הכושר שלהם ללא תלות במזג האוויר ובהפרעות חיצוניות.

אופני כושר יתאימו בעיקר לאנשים המעוניינים לשרוף קלוריות באימון ספינינג אינטנסיבי ולרוכבי אופניים, חובבנים או מקצועניים, שמעוניינים – ממש כמו האצנים – להמשיך ולרכוב ללא קשר לתנאי מזג האוויר.

אליפטיקלים הם המכשירים המתאימים ביותר למי שרוצה אימון המפעיל את אותם שרירים הפועלים בזמן ריצה אך אינו מסוגל, מסיבה בריאותית, לרוץ בחוץ או על מסלול ריצה ביתי. האליפטיקלים נחשבים גם למכשירים המתאימים ביותר למי שסובל מבעיות בעצמות או בסחוס, משום שתנוחת האימון ודרך הפעלת האיברים מבטיחות עומס מינימלי על הגוף.
עצות חשובות למתעמל המתחיל
קשה לקבוע איזה מכשיר אירובי שורף יותר קלוריות. באופן כללי, החוק הוא ברור: האימון בו קצב הלב והדופק הם המואצים ביותר (בתחום הנורמלי כמובן), הוא האימון שישרוף כמות גדולה יותר של קלוריות ויסייע בהרזיה. לכן, מומלץ לרכוש שעון דופק או מכשירים אירוביים בהם מד הדופק אמין ומדויק. אופני כושר הם בדרך כלל הבעייתיים ביותר בעניין זה.

כשאתה מתכונן לקראת שימוש באחד המכשירים, חשוֹב שאתה נמצא בדרך לחדר הכושר: לבש בגדים נוחים ומתאימים לאימון וכן נעליים נוחות, שיפחיתו את העומס על הרגליים ויהוו בולמי זעזועים לכל חלקי הגוף.

מעבר לזה, אימון כושר ביתי כולל בדיוק את אותם סיכונים שקיימים בחדר הכושר. לכן, לפני רכישת מכשיר אירובי כלשהו, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה, שימליץ איזה מכשיר יועיל לך יותר מכל – הליכונים, אליפטיקלים או אופני כושר.
 השוואת תכונות
 
הליכונים
אליפטיקלים
אופני כושר
גודל
גדול יחסית (110X40ס"מ לפחות), אךניתן לקיפול
בינוני, לא ניתן לקיפול
הקטן מבין השלושה
רעש
שקט
יש רועשים ויש כאלו עם מנגנון להפעלה שקטה
רועשים יחסית, בייחוד אלו הכולליםשרשרת
מחיר
3,500-10,000₪ לביתי, 10,000-20,000₪ למקצועי
1,500-3,500₪
500-2000₪
קהל יעד
הלכים ואצנים, אנשים בעלי יציבהטובה
אוהבי ריצה, מתאים גם לנשים בהיריון
כל אדם שמעוניין בפעילות ספורטיבית,כולל נשים בהיריון וזקנים
תחליף ל...
ריצה והליכה
ריצה
רכיבה על אופניים וספינינג
חסרונות בריאותיים
לא מתאים לאנשים בעלי בעיות ברגליים,בעמוד השדרה ובפרקים
עומס (קל יחסית) על הרגליים
שחיקת ברכיים, עומס על הגב (באופנייםלא שעונים)
יתרונות בריאותיים
מחזק שרירי רגליים וסיבולת לב-ריאה
אינו כרוך בעומס על הגב והברכיים, מפעיל כמותגדולה של שריריים
יציבה נוחה לכל אדם, אינו יוצר עומס על הרגלייםוהקרסוליים
תוספות חשובות
מספר תוכניות אימון גדול, אפשרות ליצירת שיפוע,בולמי זעזועים
מנגנון הפעלה שקטה, גלגל תנופה אחורי
התנגדות מגנטית, Duble Active,תוכנית לשליטתדופק, בניית מסלול מראש