טרקלין חשמל - לוגו

אחריות וצרכנות חכמה

האם אתה באמת יודע איזו תעודת אחריות נותנים לך? תמיד שאנו קונים מוצר חדש שעלה לנו אלפי שקלים, אנו מקבלים תעודת אחריות, ואנו מרגישים בטוחים ומרוצים. אך תחשבו שוב. תבדקו על איזה סוג אחריות קיבלתם, כי לא כל אחריות שאתה מקבל עם המוצר מספקת לך את הכיסוי והגנה שאתה אמור לקבל.
 
אחריות וצרכנות חכמה
קנית מוצר חדש באלפי שקלים, וקיבלת תעודת אחריות? אתה בוודאי רגוע עכשיו: יש גורם שאחראי למוצר במקרה של תקלה, יש גוף רשמי שדואג לך. אך לא תמיד, תמיד תבחן היטב על מה שקיבלת – כי לא כל אחריות מספקת לך אותה הגנה.
 
עולם הייבוא אינו מוכַר כמו שצריך לצרכן הממוצע. לכאורה, אין בכך שום פסול, משום שמדובר בפעולה שמתרחשת הרחק ממנו ולא אמורה להשפיע עליו. בפועל, ישנם מהלכים שמשפיעים באופן ישיר על כל אחד מאיתנו, לצד יבואנים שמנצלים את חוסר הידיעה של הצרכן התמים. לא רוצה שזה יקרה גם לך? הגיע הזמן שתדע מה מתרחש מאחורי גבך.

שיטות ייבוא: בלעדי מול פרללי

לכל סחורה המיובאת לארץ מחו"ל יש יבואן מורשה. אותו יבואן הוא היחיד שמקבל את הסחורה ישירות מהיצרן, בשיטה שנקראת יבוא בלעדי. היצרן הבלעדי מוסמך לקבוע את מחיר המוצר במדינה אליה הוא מייבא, לפתוח בקמפיינים פרסומיים שונים, לשווק את המוצר בדרכים שונות ולהפיץ אותו בחנויות בהן הוא בוחר – בהתאם להנחיות היצרן.
 
היבואן הרשמי מספק לצרכן תעודת אחריות רשמית על הסחורה שייבא, וזו התעודה היחידה אשר מונפקת בשם היצרן. בהתאם, היבואן מפעיל גם מרכזי שירות ותיקונים רשמיים, אשר עומדים לרשות הצרכן במקרה של תקלה או בעיה במוצר שרכש.
 
מרכזי השירות מעסיקים טכנאים ואנשי מקצוע מורשים, אשר עובדים תחת היבואן ובפיקוח צמוד של היצרן. הם עוברים מידי כמה זמן השתלמויות מקיפות, אשר מועברות להם ישירות על ידי היצרן או אנשים מטעמו. בצורה הזו, מבטיח היצרן בחו"ל כי גם בארצות אליהן יובאה הסחורה שלו, יינתן לצרכן שירות ברמה גבוהה, בהתאם לסטנדרטים הנהוגים אצלו.
 
מול שיטה זו עומדת שיטת ייבוא נוספת – יבוא פרללי, שנקרא גם יבוא אפור או יבוא מקביל. בהתאם לאישור המדינה, יכולים יבואנים שאינם עובדים ישירות מול היצרן, לייבא את מוצריו בדרכים שונות (לדוגמא: רכישת הסחורה דרך מדינה אחרת), לאותה מדינה בה פועל גם היבואן הבלעדי.
 
בדרך זו, שוק שנפתח לייבוא מקביל הופך לתחרותי יותר, משום שלרשות הצרכן עומדת אופציית הבחירה – הוא יכול להחליט ממי לקנות את אותו מוצר בדיוק. אמנם היבואן הבלעדי נהנה משיתוף הפעולה הישיר עם היצרן, אך הוא לא היחיד שמציע את הסחורה שלו למכירה באותה מדינה אליה הוא מייבא אותה.
 
בנוסף, היבוא הפרללי יהיה לרוב זול יותר. היבואן האפור לא צריך להשקיע כסף על פרסום, הוא רוכש את הסחורה במחיר נמוך, ההפצה שהוא מבצע פשוטה יותר (משום שהיא נעשית ישירות אל הצרכן, ולא דרך מערכת הפצה מסודרת) – וכך נהנה הצרכן מאפשרות לקנות מוצר מסוים במחיר זול משמעותית מהמחיר שמציע היבואן הרשמי. אך האם כל זה לא בא על חשבון משהו?
 
כבר לימדו אותך ששום דבר לא ניתן בחינם. גם כאן,
כדאי שתתמקד באותיות הקטנות.

יבוא פרללי ותעודת האחריות שניתנת לך

מלבד הגורמים שכבר ציינו, ישנו גורם נוסף שמביא להפחתה משמעותית בעלויות של מוצר המיובא ביבוא אפור: האחריות. כאמור, היבואן הרשמי מחויב להעמיד לרשות הצרכן מרכז תיקונים בסטנדרטים גבוהים, על פי דרישות היצרן. היבואן הפרללי אינו מחויב לכך, ויותר מזה: הוא אינו מציע את אותה אחריות שמציע היבואן הרשמי.
 
היבואן הפרללי יכול אמנם לספק אחריות כלשהי מטעם היצרן (בשל העובדה שמדובר במוצר רשמי ומקורי), אך זו לא תהיה באותה רמה של האחריות המלאה. לדוגמא: מקרר שנקנה על ידי יבואן אפור יכלול שנה אחריות מטעם היצרן, אך לא את האחריות המלאה – אותה יספק היבואן הבלעדי – שתכלול תוספות כמו עשר שנות אחריות על המנוע.
 
בנוסף, היבואן האפור לא יוכל לספק את אותו שירות שמציע היבואן הרשמי במקרה של תקלה. לרוב, הוא אינו מחזיק במרכז שירות מסודר, אין ברשותו חלפים מקוריים והוא אינו מעסיק טכנאֵי שירות שמקבלים הכשרה מטעם היצרן. זוהי אחריות סוג ב'.
 
לא פחות משמעותי עבור הצרכן, הוא עניין המפרַט הטכני: בשל חלוקה לאיזורי שיווק עולמיים, אותו מוצר מגיע למדינות שונות בצירוף מפרט טכני שונה. כך, אם תקנה מוצר חשמלי מיבואן אפור שרכש אותו במזרח אירופה, אתה עלול לגלות כי ספק הכוח לא מתאים לדרישות בישראל, אין תפריט בעברית או שאינך יכול לבצע עדכון גרסאות. על כל אחד אלו תיאלץ לשלם תוספת לא קטנה.
 
למעשה, ההבדל הגדול במחירים שמוצעים בשוק אשר פתוח ליבוא מקביל מתבטא בעיקר באחריות. ברגע שתרצה לממש את האחריות על מוצר שקנית מיבואן פרללי, תבין את גודל הבעיה: התיקון יעלה לך פי שניים ויותר מאותו הפרש שחסכת במעמד הקנייה.
 
כאן חשוב לציין כי ישנן גם דרכים – כמו מכירה אישית או מרכזים – בהן היבואן הרשמי יכול להציע מחירים נמוכים מאוד. בצורת קניה זו הלקוח יכול ליהנות פעמיים: גם ממחיר שיהיה לעיתים זול אפילו יותר מזה שמציע היבואן הפרללי וגם מאחריות מלאה מהיצרן. בדרך הזו, מתבטלים למעשה כל היתרונות של היבוא האפור.

בדוֹק איזו תעודת אחריות אתה מקבל

בהתאם לכל הנתונים והעובדות שהובאו כאן, המסקנה ברורה: מומלץ לבדוק היטב את האחריות שניתנת לך במעמד הקנייה, כולל האותיות הקטנות. זכור כי על פי חוק אתה רשאי לעיין בתעודת האחריות עוד לפני שבוצעה הרכישה, וזו ההזדמנות שלך להבין איזו אחריות מוצעת לך, והאם היא הונפקה על ידי היצרן.
 
לא בטוח האם הבדיקה הזו תעזור? תמיד תוכל להיכנס לאַתַר היצרן בישראל או לאַתַר הרשמי של היבואנים הגדולים, ולגלות מי הגוף הרשמי בארץ שעומד מאחורי כל מוצר. בדרך זו, תדע בוודאות שאתה זוכה לתעודת האחריות המקורית, שתבטיח לך את השירות הטוב ביותר לאורך כל תקופת האחריות המובטחת לך.
 

סוגי אחריות

להלן מספר דוגמאות לחלק מהיבואנים. מומלץ לפני כל קנייה לוודא כי הינכם מקבלים תמיד אחריות של יבואן רשמי:

ספק ברימאג

סוג מוצרים: מוצרי קו לבן LG מקררים מכונות כבוסה, BEKO וכן מוצרים קטנים גרץ, קנווד כרומקס בייביליס
פרללי: אין ייבוא לא רשמי ,אך ישנם משווקים לא מורשים שרוכשים מסוחרים ואינם זכאים לתת הרחבת אחריות ללקוחות שרוכשים דרכם.
משווקים לא מורשים: http://www.brimag.co.il/?CategoryID=917


ספק ישפאר

סוג מוצרים: אלקטרוניקה SONY,LENCO Graetz לבנים רוזייר, לנקו אליקה
פרללי: יש ייבוא לא רשמי למוצרי סוני,אין אחריות מורחבת נותני שירות בעיקר י.שלום
משווקים לא מורשים:
https://www.isfar.co.il/משווקים-לא-מורשים/

ספק BSH

סוג מוצרים: קו לבן קונסטרוקטה בוש וסימנס
פרללי: איו ייבוא לא רשמי אך מומלץ לבדוק את המוצר ( עודפים כחדשים וכו', אצל חנויות לא מורשות )
משווקים לא מורשים/מורשים: 
http://www.constructa.co.il/storesection/משווקים-מורשים-אתרי-אינטרנט-משתתפים-ב/

ספק ב.נ.ז.כ

סוג מוצרים: כל מוצרי דייסון בישראל
משווקים מורשים: https://www.dyson.co.il/he-IL/wheretobuy.aspx 

ספק טורנדו

סוג מוצרים: מזגני טורנדו
משווקים לא מורשים: http://www.tornado-top.co.il/pages/215.aspx
 

ספק מיניליין \ סמליין

סוג מוצרים: מסכי SAMSUNG, קו לבן אלקטרולוקס  KING ו AEG
פרללי: מסכי סמסונג יש פררל, י.שלום ועוד בד"כ המסכים מגיעים עם יציאות וחיבורים שונים מהיבואן הרשמי.
 רשימת אתרי סחר מורשים:
http://www.electrolux.miniline.co.il/משווקים-מורשים
 
http://www.samline.co.il/http://www.samline.co.il/משווקים-מורשים

ספק ניופאן

סוג מוצרים: TOSHIBA ,haier DELONGHI ,tefal מולינקס ,אינדיסיט ,גרונדינג ,דנון VAX,מג'ימיקס ,קיצ'ינאייד
פרללי: יש יבוא לא רשמי של כל המגוון, אחריות י.שלום מ.ברוכים ועוד.

ספק נספרסו

סוג מוצרים: מכונות קפה נספרסו
משווקים לא מורשים: http://www.nespresso.co.il/
 

ספק סלמור

סוג מוצרים: מוצרים לבית סלמור
משווקים לא מורשים: http://www.selmor.co.il/ 

ספק קבוצת ח.י

סוג מוצרים: טלויזיות LG
פרללי: יש יבוא לא רשמי,י.שלום ועוד'. המוצרים מיבוא לא רשמי לא כוללים חלק מהתכונות וכן לא תומכים בעברית בחלק גדול מהדגמים.
 

ספק ראלקו

 
סוג מוצרים: מוצרי SHARP מסכים וקו לבן,זנוסי קו לבן
פרללי: יש מוצרים שלא בייבוא ראלקו שחלק מהתכונות אינן קיימות במקררים, שעון שבת לא קיים ועוד.
משווקים לא מורשים: http://www.ralco.co.il/no.asp
 
 
עכשיו, כשאתה יודע יותר – למד קצת מה אומר החוק
ביוני 2006 אושר על ידי משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה תיקון נרחב לחוק הגנת הצרכן, אשר מתייחס באופן ספציפי ומקיף לכל סוגית תעודת האחריות.
בין היתר, התיקון כולל את הדברים הבאים:
  • כל יצרן או יבואן מחויבים לספק תעודת אחריות למוצרים שנמכרים בארץ – בעברית או בערבית, על פי בקשת הלקוח. בית עסק פרטי חייב להציג תעודת אחריות רשמית מטעם היצרן או היבואן, בצירוף שם בית העסק ופרטיו.
  • תעודת האחריות חייבת לכלול את הפרטים המלאים של היצרן או היבואן החתומים על התעודה, כולל פרטי ההתקשרות עמו, לצד מידע על מרכזי השירות הפועלים בארץ. בנוסף, יצוינו פרטי המוצר המלאים.
  • אם לא ניתן לתקן את המוצר או לספק לו חלפים מקוריים, על היצרן או היבואן לספק לצרכן מוצר חדש במקומו.
  • ישנם זמני תיקון ברורים לכל סוג של מוצר. כך למשל, מקרר ומקפיא יתוקנו תוך יום מהרגע בו נעשתה הפנייה על ידי הלקוח; כיריים לבישול – תוך יומיים; מזגן, תנור חימום ומכונת כביסה – תוך שלושה ימים.
  • אם פרטי היבואן או היצרן לא מפורטים בתעודה, או שהם פשטו את הרגל – בית העסק שמכר את המוצר מחויב לתעודה שסיפק
    האחריות תיכנס לתוקף מיום ההדרכה/ההתקנה בבית הלקוח, גם אם נעשו רק מספר ימים לאחר הקנייה.
  • עסק שמבטיח תקופת אחריות מוגדלת, חייב לציין זאת על תעודת האחריות, תחת הסעיף "אחריות נוספת מוגבלת"
    לא התקבלה תעודת אחריות? עומדת לך הזכות להגיש תביעה, בהתאם לשליחת התראה מראש אל בית העסק, בסכום של עד 10,000 ₪.
  • קנית מוצר חדש מאדם פרטי, ותקופת האחריות עדיין בתוקף? אתה זכאי לקבל שירות מלא במקרה של תקלה, עד לתום התקופה.
  • מדבקת אחריות על המוצר מייתרת את חובת הצגת תעודת האחריות (בהתאם לתיקון נוסף בחוק הגנת הצרכן, מאוגוסט 2011).
פרטים נוספים בנוגע לנושא האחריות במסגרת החוק להגנת הצרכן, ניתן למצוא במסמך הרשמי מטעם משרד התמ"ת ובאתר המועצה הישראלית לצרכנות.
דברים נוספים שחשוב לציין...
האחריות של יצרנים גדולים על מוצרים במדינות הייבוא תקפה אך ורק אם התיקון נעשה במסגרת הסתייגויות שמובאות מפורשות בתעודת האחריות, וכמובן: אם התיקון נעשה בתחנות השירות המורשות על ידי היצרן – כאלו המופעלות על ידי היבואן הרשמי או על ידי גופים שעובדים בשיתוף פעולה איתו.
 

ועוד דבר אחד אחרון...

בניגוד למה שחושבים רבים ולמען הסדר הטוב, נדגיש כי יבוא פרללי הינו מהלך חוקי לחלוטין, אם אושר במפורש על ידי מוסדות המדינה. אין שום פסול או בעיה חוקית ביבוא כזה, בתנאי שהוא נעשה רק בסחורות אשר אושרו ליבוא פרללי, לרוב על ידי משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.