טרקלין חשמל - לוגו

איך לבחור תנור אפיה

תנור אפיה הינו מוצר חובה בכל בית, ואחד ממוצרי המפתח של המטבח ומשק הבית בכללותו. מעבר לפונקציות הטובות והמוכרות - חימום, אפיה, קליה  וכן הלאה - התנור משמש בנוסף כאבן שואבת בעבור חובבי קולינריה
 

תנור אפיה משולב ותנור אפיה בנוי

 
תנור אפיה הוא מכשיר בסיסי הנמצא בכל בית ובכל מטבח. קיימים שני סוגי תנורים:
  1. תנור בנוי (בילט אין) המתאים לגומחה מובנית בארונות המטבח. תנור בנוי מגיע לרוב במידות קומפקטיות ולכן הוא חוסך מקום עבורכם במטבח. את התנור יש להתקין בנישה המיועדת לכך במטבח המודרני. במידה ובחרתם תנור בנוי עליכם לרכוש בנפרד כיריים גז או חשמל המותקנים לרוב בגומחה ייעודית שהוכנה לשם כך בשיש.
  2. תנור אפיה משולב המצויד ביחידה של כיריים גז או חשמל. לתנור אפיה משולב יש יתרון במגוון הפעולות והאפשרויות שהוא מציע, לרבות שילוב של כיריים גז או חשמל. עם זאת, תנור משולב תופס לרוב יותר מקום במטבח.
 
לאחר בחירת התנור הרצוי, בנוי או משולב, מומלץ לבחור דגם של מותג מוכר ואמין, עם אחריות ארוכה ושירות יעיל ומהיר. חשוב לבחור במשווק אמין ואיכותי הקשוב לצרכיכם עוגן תוך כדי ולאחר רכישת התנור. כמו כן, יש להקפיד על התאמת המכשיר לצרכים הייחודיים שלכם לכן חשוב לוודא התאמה לצרכים כגון:
  • נפח התנור
  • סוג הגריל הרצוי
  • כמות התבניות, שטחן ועומקן
  • רוחב התנור/כיריים (התאמה לגומחה)
  • צבעים ועיצוב להתאמה מיטבית למטבח
  • דירוג אנרגטי (חשוב במיוחד כאשר משתמשים הרבה בתנור)
  • חיישן טמפרטורה לבדיקת טמפרטורה בתוך המזון על מנת לקבל תוצאות מושלמות, תכניות אפיה, בישול ועוד
  • כדאי לבדוק מראש האם התנור הוא חד פאזי או תלת פאזי כדי להכין את התשתית הנדרשת להתקנת התנור ולהפעלתו הבטוחה
  • מאפייני בטיחות כגון: אופציה לנעילת דלת בבית עם ילדים ודלת קור בעלת 2-4 שכבות זכוכית לבידוד משופר, למניעת כוויות ולחיסכון באנרגיה
  • מומלץ לרכוש תנור עם מסילות טלסקופיות המאפשרות הוצאה תוך תליה באוויר של התבניות על מנת לאפשר טיפול נוח בסוג האוכל הרלבנטי. (חשוב לציין כי בתנורים פירוליטים, לא ניתן להוסיף מסילות טלסקופיות!)
  • טורבו אקטיבי - גוף חימום המותקן מאחורי המאוורר ומאפשר בישול אחיד של מספר תבניות במקביל, ללא ערבוב טעם וריח בין סוגי המזון השונים או לחילופין טורבו רגיל - מאוורר המותקן בדופן האחורית שתפקידו לקצר את משך הבישול ומאפשר להשתמש בטמפרטורה נמוכה יותר
  • תכניות הפעלה - תנור אפיה יש לרכוש בהתאמה לדפוסי הבישול והאפייה בבית. מומלץ למי שמבשל ואופה באופן קבוע לרכוש תנור אפיה מאיכות גבוהה עם תכניות הפעלה רבות ומתקדמות, המותאמות ככל הניתן, לצרכים הספציפיים שלנו. לכל תנור יש תכניות הפעלה בסיסיות. בתנורי אפיה מתקדמים וחדשניים ניתן למצוא עד 20 תכניות שונות, ביניהן תכנית לאפיית פיצה, לחמים, צלייה עמוקה, השחמה וכיוצא בזה

 תנור אפיה וניקיון

חשוב לנקות את התנור מדי פעם משאריות שומן ומזון. עליכם לבדוק מהי נוחות הניקוי, כאשר בתנורי אפייה מתקדמים יש ציפוי אמייל בתא האפייה לניקוי נוח וקל, וישנם דגמים עם דלת ומסילות מתפרקות לניקוי יסודי ונוח. כיום ניתן לרכוש דגמים חדשניים של תנורי אפיה המציעים ניקוי עצמי. אופציית הניקוי העצמי יעילה במיוחד וחוסכת זמן ומאמץ הנדרשים לניקוי יסודי של שאריות אוכל ושומן שהצטברו על דפנות התנור. יש שני סוגים של ניקוי עצמי:
ניקוי קטליטי- דפנות התנור מצופות בחומר קטליטי השורף את השומן שהצטבר על הדפנות בעת חימום התנור. לתנור זה יש קטליזטור ייעודי לסינון הריחות
ניקוי פירוליטי- תנור עם דלת בעלת שלוש או ארבע שכבות, מנגנון נעילה מיוחד, ואופציית ניקוי בחום גבוה של כ- 500 מעלות לשריפת שאריות שומן.
הערה- בתנורי אפיה של המותג AEG קיימת טכנולוגיית ניקוי הנקראת פיירולוקס הזהה לניקוי פירוליטי.
 

תנור אפיה לשומרי מסורת

תנור אפיה הוא מכשיר חשמלי נפוץ ושימושי בקרב שומרי מסורת ודתיים. לציבור זה יש דרישות מעט שונות מהתנור, בין היתר דלת ניתנת לפירוק חלקי/מלא לניקוי יסודי (חשוב לשומרי מסורת בעיקר). ניתן לרכוש תנורי אפיה עם אישור הלכתי לשומרי מסורת מהמכון הטכנולוגי להלכה. כמו כן, שומרי מסורת בוחרים לרוב תנור אפיה דו תאי, להפרדה בין מוצרי בשר וחלב.
וכן הימצאותו של שעון שבת מובנה בתנור, מאחר והם משתמשים באופציית חימום האוכל בתנור האפייה בשבתות וחגים.
 

נוחות השימוש וצריכת חשמל של תנור אפיה

כדי לבחור תנור איכותי למטבח הביתי עליכם לתת דגש גם על נוחות השימוש, לרבות תאורה יעילה, טיימר, חלון צפייה שקוף וגדול המאפשר לעקוב אחר המזון בתא האפיה ללא צורך בפתיחת הדלת, וסת טמפרטורה (עדיף וסת מכני הנחשב למדויק יותר), לוח פיקוד נוח וידידותי וכמובן שמומלץ לרכוש תנור בעל דירוג אנרגטי A כדי לחסוך בחשמל.
לסיכום, בחירת תנור אפיה אינה משימה של מה בכך, עליכם להשוות מחירים ולבחור בתנור העונה במדויק על הצרכים שלכם, ובהתאמה למידות המטבח ועיצובו.