נרות שבת
שבת חול המועד פסח
גולש יקר,
אתר טרקלין חשמל מוצרי צריכה הינו אתר שומר שבת וחג ולכן לא ניתן לגלוש בו כעת.
האתר ישוב לפעילות רגילה כחצי שעה לאחר צאת השבת או החג.
טרקלין חשמל - לוגו

הדרך הנכונה לרכישת מסך טלויזיה

 
החלטתם לרכוש מסך טלויזיה, או כמו שנהוג לכנותו מסך דק, וכמובן שאתם רוצים לרכוש מסך טוב. אבל מהו מסך טוב?
במאמר זה תקבלו את המידע הדרוש בנוגע לרכישת מסך טלויזיה!
 
מסך טלוויזיה
גם LCD וגם פלאזמה הן טכנולוגיות אמינות, ארוכות חיים ומתאימות לרוב האנשים, כמובן שאין בעיות של אורך חיים (אלא אם כן התוכניות שלכם כוללות אורך חיים של יותר מכמה עשרות שנים) או בעיות של "גז דולף" בפאלזמה, והיא מתאימה לאנשים רבים.
 

מרחק צפייה

לאלה בנינו ללא בעיות ראייה או יושבים בהנאה מול המסך במרחק של כ 2 מטר, בפירוש יהנהנו הרבה יותר מסך עם רזולוציה גבוהה יותר (כלומר טלויזית LCD, או מסך פלאזמה HDTV). ב-LCD יש יתרון ברור ברזולוציה והמרווח בין הפיקסלים קטן יותר ולכן זהו פיתרון טוב הרבה יותר במרחק קצר מהמסך. גם במקרים שבהם החדר "מחייב" אתכם להשתמש במסך קטן מ-37" מסך LCD יעשה את עבודתו נאמנה. כלומר, אם ברצונכם מסך קטן או שמרחק הצפיה קרוב, LCD עדיף.
גם בעלי מחשב שמתכננים לחברו לסלון יעדיפו LCD. בעלי מחשב מעדיפים רזולוציה גבוהה יותר, ונוטים להשאיר תמונות סטטיות זמן רב על המסך (מה שעלול לפגום בפלאזמה לאורך זמן) ולכן LCD יתאים להם הרבה יותר.
כאשר אנחנו מדברים על מסכים בגודל 37" ומעלה, הבעיה הופכת לקשה יותר. ככל שהמסך גדל יותר, כך פוחתת איכות התמונה ב-LCD. הבעיה היא טכנולוגית, וכיום אין לה פיתרון של ממש עדיין. פלאזמה מהווה פיתרון מצויין כאשר דרוש מסך גדול יותר, כלומר גדלים אופייניים של 37", 42", 50" ולאחרונה גם 61" ו-65". מרבית הישראלים מתמקדים בד"כ בפלאזמה 42".
 

רזולוציה

יש שני סוגים של מסכים מסוג זה: מסכי EDTV (רזולוציה "רגילה" לעיתים נקראית HD COMPATIBLE) מסכי HDTV (רזולוציה "גבוהה" - בד"כ נקראים HD READY). מסכי EDTV הם זולים יותר, והם מתאימים למי שצופה במסך ממרחק של 3.5 מטר ומעלה. הם מתאימים כמובן לטלויזיה רגילה, ואם אתם מתכננים בעיקר לצפות בשידורי טלויזיה (יס/הוט/ערוץ 1,2,10) זה סוג המסך שעדיף לכם לרכוש.
 

HD Ready או בשמו HDR

אז מתי לרכוש את המסכים היקרים יותר (HD READY)? מי שבתוכניותיו ובתקציבו לשנתיים הקרובות מסומן נושא ה-HDTV, או שצופה בהרבה DVD בהחלט שווה לרכוש מסך מתקדם יותר. גם מי שצופה ממרחק קצר יותר (כ-3מ') יהנה יותר ממסך HD READY. למסך כזה יש יותר פיקסלים ולכן תוכן טוב יראה בו טוב יותר.
בגדלים הגדולים יותר, הבעיה קלה... ב-50" ומעלה כל המסכים הם כבר HD READY לפחות ... כמובן שיש מקרים מיוחדים, ולפיוניר ופנסוניק יש מסכים מתקדמים אף יותר (FULL HD) שהם ברזולוציה גבוהה אפילו יותר.
כאמור, פלאזמה עדיפה (מיד יוסבר מדוע) עבור מי שצופה בעיקר בטלויזיה רגילה (ערוץ 1,2, 10, יס, הוט וכו'), אבל מכיוון שמהפכת ה-HDTV בפתח. עבור מי שמתכנן לעבור ל-HDTV (מנויי הוט, צפו "פגיעה" בקרוב) מסכי LCD בהחלט יעשו את העבודה, אבל גם מסכי פלאזמה HD READY (היקרים יותר, אך הגדולים יותר) יהיו מצויינים.
 

מה עדיף?

ובכן, שאלה קשה. אם תשאלו מומחה מוצרי חשמל, ברגע זה עדיף פלאזמה למסכים 42" ומעלה.
תעזבו בצד את הסטיגמות לגבי הטכנולוגיות שרובן שטויות גמורות. למשל, לפלאזמה לא "בורח גז" ולא צריך למלא גז. פלאזמה היא דווקא טכנולוגיה חדשה יותר (לא שזה משנה בכלל לגבי איכות התמונה) - אבל שתי הטכנולוגיות כבר קיימות מזה עשרות שנים בצורה כזו או אחרת. LCD אינה בהכרח בהירה יותר (בד"כ ההיפך הוא הנכון) ופלאזמה אינה נצרבת לאחר מספר שניות של שימוש... אורך החיים של שתי הטכנולוגיות כיום הוא דומה (אורך החיים נמדד בזמן שלוקח למסך להפיק מחצית מהבהירות שהיתה לו כשהיה חדש): כמה עשרות שנים עם שימוש חכם. מבחינת צריכת חשמל, גם כאן אין יתרון מובהק לאחת הטכנולוגיות, בעיקר אם עושים את החשבון לפי כמה הספק המסך צורך לפי כמות הפיקסלים (בד"כ מדובר על 300W - כלומר כשלוש נורות דלוקות בו זמנית).
לפאלזמה יש חסרונות כמו לכל סוג מסך, אבל בסופו של יום, יש לה יחס ניגודיות טוב יותר. בוודאי שמעתם את המונח הזה בעבר, יש מסכים של 3000:1, 5000:1 ואפילו 10000:1. אבל מה המספר הזה בכלל אומר?
מרבית המסכים כיום הם מספיק בהירים בשביל צפיה באור יום. הבעיה של מסכים דקים היא להגיע לגוונים כהים שקרובים לשחור. דמיינו אתכם בערב יושבים לראות סרט. בסרט רואים מישהו בחשכה. במסך עם יחס ניגודיות נמוך, רוב הסיכויים שתראו משהו שיראה כמו צללית של דמות מקרטון. במסך עם יחס ניגודיות גבוה, תוכלו לזהות פרטים גם בין הגוונים הכהים. מכיוון שהעין איננה לינארית, משמעות הדבר שהשיפור בין ניגודיות של 500:1 לבין 1000:1 גדולה בהרבה מההבדל בין מסך 1000:1 ל-2000:1...
מסכי LCD כוללים בד"כ פאנלים של 800:1 עד 1000:1 לכל היותר. מסכי LCD מתקדמים יותר משנים את גוון התאורה האחורית לפי הסצינות והם כבר מסוגלים להגיע עד ל-5000:1 במקרים מיוחדים. במודלים בודדים כיום (מה שאנחנו קוראים HIGH END) ב-LCD כבר ניתן להגיע ליחס ניגודיות גבוה של כ-8000:1 ומעלה. הדבר מתבצע לרוב על ידי "קונטרסט דינמי" וכן על ידי תאורה אחורית דינמית. זה עדיין לא טוב כמו פלזמה, אבל מגיע מאוד קרוב. חשוב לציין שמודלים מועטים בלבד (המחירים בהתאם) מגיעים לרמה הזו .
עבור תקציב סביר, מרבית הסיכויים שאתם עומדים מול החלטה לרכוש מסך מהסוג בעל יחס הניגודיות הנמוך יותר. חשוב להבין שמשמעות הדבר הוא שגוונים כהים ייראו רע.
במסכי פלאזמה, הבעיה נפתרה לפני מספר שנים וכיום מרבית המסכים בעלי יחס ניגודיות גבוה למדי. האם עדיף מסך עם 10000:1 על פני מסך של 3000:1? כאמור, ההבדל הוא קטן כשמדברים על מספרים כאלה. הוא בהחלט קיים, אבל לא תמיד מסכים בעלי יחס ניגודיות 10000:1 הם איכותיים בכל הפרמטרים האחרים (כמו איכות תמונה).
לכן, אם החלטתם ללכת על מסך כזה, כדאי שתראו אותו במו עינכם. חשוב מאוד לדאוג ולראות את המסך עם תוכן דומה למה שאתם צופים בו בבית. כלומר, אם אתם חובבי ערוץ 2, חשוב לבקש לראות את הערוץ על המסך בכדי שלא לחטוף שוק בבית ולגלות שרואים "על הפנים".
 

זמן התגובה

בעיה נוספת ב-LCD היא זמן תגובה. זמן זה מגדיר את המעבר בין שחור ללבן. כמובן שככל שהמספר נמוך יותר, כך טוב יותר. כיום נמכרים בשוק מסכים החל מ-12 מילישניות ועד 4 מילישניות. אין ספק כל מילישניה חשובה כאן ואם ביכולתכם לרכוש מסך בעל זמן תגובה של 4 מילישניות, איכות התמונה בהחלט תשתפר.
 

היכן זה מתבטא?

ב-LCD יש פירוט רב יותר, אבל ברגע שדמויות מתחילות לזוז (או לחלופין, המצלמה נעה) - הפרטים נעלמים והתמונה מתחילה "להימרח" כיום במסכים המתקדמים בעיה זו כבר אינה קיימת.
 

אפקט הצריבה

בפלזמה אין את שתי הבעיות הללו, אבל יש בעיה קשה לא פחות - צריבה. מרבית האנשים לא יסבלו מזה, לפחות לא אם ירכשו פלאזמות מהדור האחרון. צריבה נוצרת בגלל שיש במסך פוספורים "שמתבזבזים" ככל שמשתמשים בהם יותר. כלומר, פיקסל שכל הזמן דלוק בצבע לבן יפיק אחרי זמן מה פחות אור.
 

אז איך נמנעים מצריבה?

אם לא תצפו כל הזמן בסרטים עם פסים שחורים בצידי המסך, מרבית הסיכויים הם שלא תפגעו מהתופעה. אם אתם לקוחות של יס, שימוש במסך רחב בהחלט עוזר. אם אתם רואים תחנה בעלת לוגו בוהק במיוחד, תתלוננו לערוץ ולמועצת הכבלים. אם תפעלו כך, מרבית הסיכויים שלא תתקלו בתופעת הצריבה לעולם...
 

מותגים

יש בארץ עשרות "יצרנים" של פלאזמה ו-LCD, אבל מרביתם חברות מדבקה. כלומר, את המסך מייצרת חברה אחת עבור כולם. יש בפירוש יתרונות של מסך מקורי של חברה ידועה ופעילה (חברות מסויימות לעיתים מסיימות את חייהן באופן פעיל ואז הופכות במהלך השנים לשם מותג מדבקה). יש חברות מסויימות שהן מותגים ידועים, אך בתחום מסויים (פלאזמה או LCD) אינן ממש פעילות או מוצלחות במיוחד.
בתחום הפלזמות העניין קל יותר מכיוון שיש מעט מאוד יצרני פלאזמות בפועל. פלאזמות מיוצרות בקוריאה (חברות LG או סמסונג) וביפן (חברות מוצרי אלקטרוניקה כמו פנסוניק, פיוניר/נק, היטאצ'י). שאר החברות, אפילו אם הן גדולות וידועות, בעצם קונות פאנלים של החברות האחרות. ככל שהחברה גדולה והמותג שלה חזק יותר, כך מתרבים הסיכויים שהם רכשו פאנל עדכני יותר.
החברות שמייצרות את המסכים עצמם בפירוש מבטיחות לעצמן פאנלים מהדור האחרון, אולם חברות מדבקה עלולות להשתמש בפאנל מדור או שניים אחורה - כך שההפרש במחיר משמעותו רכישה של טכנולוגיה ישנה ומתקדמת פחות. עד כמה זה משמעותי? תוספת של 2000 ש"ח יכולה להבטיח שהמסך אצלכם יחיה יותר שנים ויציג תמונה טובה יותר.
תחום ה-LCD קשה יותר מכיוון שיש המון המוני יצרני פאנלים בעולם. חברות רבות מציגות יתרונות שונים על פני האחרות. ראוי לציון שגם כאן מותגים גדולים יכולים בהחלט לעזור בהחלטה ובד"כ יהיו פחות בעיות עם מסכים כאלה. שלוש חברות במיוחד ראויות לציון - פיליפס (טכונולוגית CLEAR LCD/APTURA) וכן שארפ וסמסונג שהן יצרניות פאנלים מוצלחות במיוחד.

 
מה בודקים שרוכשים מסך ?

תחילה כדאי לחשוב באופן מסודר ולבדוק מה בדיוק אתם מתכננים לראות במסך - HDTV, DVD, טלויזיה רגילה, מחשב, משחקים וכו'. גם גודל המסך ומרחק הצפיה יעזרו לכם לעשות סדר בעניינים. ברגע שיש לכם את הנתונים הללו ויש לכם תקציב מסודר, תוכלו לבחור בין LCD לבין פלאזמה.
כדאי לחשוב על רמקולים שנכללים במסך כאל חיסרון. אם ברצונכם לצפות בדבר כלשהו פרט לראשים מדברים (חדשות, חדשות ועוד חדשות) ורוצים גם לשמוע טוב, הרמקולים המובנים במרבית המסכים יהיו ברמה גרועה למדי עבורכם. שווה לבדוק את האפשרות של שימוש במסך ללא רמקולים ורכישת רמקולים נפרדים באיכות טובה בהרבה. אם יש לכם מערכת קולנוע ביתי והגברה, שווה לשקול רכישת מסך ללא רמקולים כלל (מוניטור) ושימוש במערכת גם עבור חדשות... אל תשכחו, זה לא מבזבז לכם כלום אם תשתמשו במערכת טובה גם סתם בצפיה רגילה...
רצוי לבקר בחנויות (גם כאלה שמתמחות בקולנוע ביתי, ולא רק ברשתות ולראות את התוכן שאתם מתכננים לצפות בו בבית. לא להתפתות מתמונות מרהיבות ב-HDTV שעלולות לגרום לכם לחשוב שמסך מסויים מדהים, הרי אצלכם אין מקור HDTV כרגע, וחבל שתסבלו עד אשר (אם בכלל) ערוצי הטלויזיה המקומיים יעברו לשידורים מסוג זה.

 
טיפ נוסף וחשוב לא פחות!

אחריות בכל מוצר חשמלי במיוחד במסך טלויזיה חדש, היא דבר חשוב,בישראל יש מספר לא מבוטל של אתרים וחנויות אשר משווקות מוצרים עם אחריות לא מקורית, היבואן הרשמי בישראל אינו מטפל מטפל במוצרים אלו אם ישנה בעיה,אלא מעבדות פרטיות בחלק מהמקרים שלא תמיד משתמשות בחלקים וחלפים מקוריים,דרשו רק יבוא רשמי עם אחריות מקורית להנאה לשנים ארוכות!
 
בכל מקרה, בהצלחה וצפיה נעימה!