טרקלין חשמל - לוגו

כונן קשיח – חיצוני או פנימי?

איזה כונן קשיח יתאים לך? חיצוני או פנימי? מתי עדיף כונן פנימי ולמה כדאי בכלל להיעזר ביחידה חיצונית? כאם תמצא את כל התשובות – ואף יותר מכך!
 
כונן קשיח – חיצוני או פנימי?

דיסקים, Disk On Key, כוננים קשיחים ואפילו הדיסקטים של פעם – כולם אמצעֵי איחסון למידע ממוחשב. בעזרתם ניתן להחזיק בקבצים מכל סוג ולהשתמש בהם בכל רגע. מבין אותם אמצעי אחסון, הכונן הקשיח – Hard Disk – הוא הפופולארי והאמין ביותר. השאלה היא איזה כונן קשיח עדיף, חיצוני או פנימי, ומתי לרכוש אחד כזה. התשובות יינתנו מייד.

הכונן הקשיח נחלק לשני סוגים – חיצוני ופנימי. כונן קשיח פנימי נמצא בתוך מארז המחשב ואילו כונן קשיח חיצוני הוא אביזר נפרד, שלצורך הפעלתו יש לחבר אותו אל המחשב בעזרת אחד ההתקן המתאים (כניסת USB או ESATA). לרוב, הכונן הפנימי נחשב עמיד ובעל ביצועים מעט טובים יותר.

כונן קשיח חיצוני WD 2.5 נפח 1TB מבית Western Digitalההבדל הפיזי בין השניים הוא למעשה בחיצוניותם: כונן קשיח נייד כולל מעטפת קשיחה ששומרת עליו מפני פגיעות לא רצויות אך בחלקו הפנימי הוא נראה ופועל ממש כמו כונן קשיח המיועד לחלקו הפנימי של המחשב.

 

הקשר בין הכונן הקשיח למחשב הביתי

סוג המחשב הוא אחד הפרמטרים החשובים בקניית כונן קשיח חדש. כך למשל, שדרוג של כונן קשיח פנימי יהיה פשוט הרבה יותר במחשב נייח מאשר בנייד, אשר דורש החלפה פיזית של הכונן הקיים באחד חדש. פעולה כזו מצריכה העתקה של כל המידע הקיים והתקנה מחדש של כל התוכנות, כולל מערכת ההפעלה.

המחשב הנייח, לעומתו, מאפשר להוסיף כונן קשיח לצד זה הקיים, בשל המבנה הייחודי והנוח של המארז. הקושי בשדרוג הכונן הפנימי במחשב הנייד, יחד עם האפשרות לשאת את הכונן והמחשב יחד לכל מקום, מביאים רבים מבעלי המחשבים הנישאים לרכוש כונן חיצוני ולא פנימי.

כונן קשיח חיצוני 2.5 WESTERN DIGITAL נפח 1TB כונן קשיח נייד יהיה יעיל פחות במחשב הנייח, אך ישנם מקרים רבים בהם מומלץ לרכוש כונן כזה גם לבעלי מחשב נייח: כאשר המחשב הנייח כולל כוננים פנימיים בעלי נפח גדול, הם עלולים להעמיס על ספק הכוח ולהביא לקריסתו. כונן קשיח נפרד יכול לפתור את בעיית האחסון מבלי להעמיס על הספק כמו הכוננים הפנימיים, ולשמש במקביל כגיבוי איכותי.

 

מהירות זה (כמעט) כל העניין

בשני הסוגים, מהירות העבודה של הכוננים נמדדת בסיבובים לדקה (RPM). במחשבים ניידים, הסטנדרט הוא סביב ה-5400RPM ואילו בנייחים מעט גבוה יותר: 7200RPM. למעשה, מלבד גרפיקאים, יוצרי מוזיקה וסרטים, עורכי וידיאו וגיימרים, מהירות של 5400RPM תספיק בהחלט.

אבל, ההבדל במהירות העבודה בשני סוגי הכוננים הקשיחים, נובע משיטת הפעולה: כונן קשיח שפועל באופן חיצוני יחובר למחשב בדרך כלל באמצעות כבל USB. שיטה זו מאטה את ביצועיו של הכונן פי כמה מביצועי הכונן הפנימי, שפועל מתוך המחשב באמצעות התקן SATA המחובר ישירות לספק.

יש לכך פיתרון? מסתבר שכן. היום ישנו התקן חיצוני שמגשר על הפער הזה בצורה כמעט מושלמת: ESATA, אותו הזכרנו גם קודם. זהו התקן מתחרה ל-USB, שנחשב מהיר עד פי שלושה מחברו הנפוץ והמוכר לנו. החסרונות? הוא זקוק בדרך כלל גם לספק חיצוני ואינו יכול לעבוד במקביל להתקני USB כלשהם המחוברים למחשב באותו זמן.

כונן קשיח חיצוני Samsung 500GB HXMU050DC שחקן חדש נוסף בזירה הזו הוא התקן ה-USB3. למעשה, זהו פיתוח נוסף ממשפחת ה-USB (רוב ההתקנים הקיימים היום הם מסוג USB 2.0), שצפוי להיות מהיר עד פי עשרה מההתקן הקיים וקרוב מאוד לביצועי ה-ESATA. USB3 אמור לפעול גם בהתקני ה-USB 2.0, אך במהירות רגילה.

 

ואולי כדאי לך לחשוב בכלל על כונני SSD?

כפי שציינו, כונן קשיח הוא היום אמצעי האחסון הטוב והפופולארי ביותר שקיים בשוק. אך נדמה כי באחרונה הוא זוכה, בפעם הראשונה בהיסטוריה, לאיום ממשי: כונני ה-SSD, שנקראים גם כונני פלאש, מתיימרים לפתור את כל הבעיות שמציג הכונן הקשיח.

אלו כוננים שמגיעים כיחידה אחת, ללא אמצעי קריאה וכתיבה ושומרים את המידע בצורה אלקטרונית ולא מכנית. כך, הם אינם רגישים לטלטולים או מכות ונחשבים עמידים יותר. האנרגיה שהם צורכים נמוכה יחסית, נפח האחסון שלהם גדול ומידותיהם מזעריות. רבים טוענים שזהו הדבר הגדול הבא, והוא אט אט נוגס עוד ועוד בנתח השוק של הכונן הקשיח.

 

אמצעי איחסון נבחרים למחשב - השוואה

 

כונן קשיח חיצוני

עמידות: פגיע יחסית
חיבור למחשב: בעזרת התקן USB או ESATA
ניידות: נייד וקל לנשיאה ממקום למקום
נייח או נייד? אידיאלי למחשב נייד
עיצוב: מעוצב ויפה לעין
ייעוד: בעיקר לצרכי גיבוי
צריכת אנרגיה: לא מקשה על הספק אך עלול לגמור מהר יחיסת את חיי הסוללה בשל חיבור ה-USB
נפח מירבי: 2 טרה בייט ויותר
מחיר (לנפח של 500 ג'יגה): 200-600 ₪
 

כונן קשיח פנימי

עמידות: עמיד בפני פגיעות חסין לפגיעות כמעט לחלוטין
חיבור למחשב: מחובר ישירות לספק המחשב
ניידות: מקובע במקום אחד
נייח או נייד? אידיאלי למחשב נייח
עיצוב: לא נראה לעין, נמצא בקרבי המארז
ייעוד: להגדלת נפח האחסון במחשב
צריכת אנרגיה: גבוהה, שני כוננים יחד עלולים להביא לקריסת הספק
נפח מירבי: 2 טרה בייט ויותר
מחיר (לנפח של 500 ג'יגה): 150-300 ₪
 

כונן SSD

עמידות: חסין לפגיעות כמעט לחלוטין
חיבור למחשב: בעזרת התקן USB3 בלבד
ניידות: נייד מאוד, קל יותר ממפתח
נייח או נייד? מיועד לשניהם
עיצוב: פשוט, ללא השקעה מיוחדת
ייעוד: לשניהם גם יחד
צריכת אנרגיה: נחשב לחסכוני ביותר באנרגיה
נפח מירבי: 500 ג'יגה
מחיר (לנפח של 500 ג'יגה): 1500 ₪ ויותר
 

בכל מקרה, לפני רכישת כונן קשיח כלשהו, בדוק כי הוא תומך במערכת ההפעלה בה אתה משתמש. בנוסף, קנה כונן רק מחברה ידועה ואמינה – Western Digital או סמסונג לדוגמא., התיתנים לקנייה במחלקת מוצרי אלקטרוניקה. אם נתקלת בבעיה או שברצונך לשאול שאלה, תוכל לפנות גם למומחי טרקלין חשמל, שישמחו לסייע לך בבחירה.