המדריך לקניית הליכון לבית

 
במקום לרוץ בחוץ, בגשם ובשמש, כדאי לך לבחור באופציה פשוטה ונוחה הרבה יותר: הליכון. בוא להבין מה דרוש לך כדי להוסיף מכשיר כזה לבית שלך.
מסלול ריצה
אימון כושר באמצעות הליכון מתאים לאוכלוסיות רבות, כולל אנשים עם קשיים תפקודיים, והוא משפר סבולת לב ריאה, סבולת שרירית ועוד. שוק ההליכונים מפותח למדי היום, ומציע מגוון רחב של טכנולוגיות ופתרונות. למעשה, ניתן אף למצוא כיום אביזרי כושר המתאימים לאימון במים (כמו אלה המציעה חברת ספרטה ספא) ומהווים חלופה לאימון המתבצע ביבשה.

 

האפשרות להכניס את חדר הכושר אליך הביתה

מסלול ריצה BH רצועה רוחב 55 ס"מ דגם PRISMA M60 הליכונים ,אופני כושר או אליפטיקלים שייכים לאותה משפחה: מכשירים אותם התרגלנו לראות בעיקר בחדרי כושר. המכשירים הללו עברו שינוי בשנים האחרונות כדי להתאים גם לצרכן הביתי, שיכול היום בהשקעה לא גדולה להפוך גם את החדר שלו לחדר כושר קטן ואישי.

באילו סכומים מדובר? אם אתה מתכנן לקנות הליכון לצרכי שמירה על הכושר בלבד, המכשירים הביתיים והרגילים בהחלט יספיקו לך, ומחירם לא יעלה על 6,000 ₪. אנשים שעבורם הריצה היא מקצוע, יזדקקו למסלול ריצה משוכלל ויקר יותר, שעלותו יכולה להגיע עד 15,000 ₪ - אם כי לרוב הם יעדיפו לרוץ באוויר הפתוח.
 

הנתונים העיקריים שאליהם יש לשים לב: המנוע ומידות המסלול

נתוני המנוע הם שיקבעו בראש ובראשונה עד כמה ההליכון שתקנה יתאים לך. עוצמת המנוע נקבעת על פי כוחות הסוס שבו. מנועי ההליכונים נעים בדרך כלל בטווח שבין 1.5 ל-6 כ"ס, אך המספרים היבשים הללו לא יספיקו כדי לקבוע האם ההליכון מתאים למטרותיך.

כאשר אתה רוכש הליכון חדש, אל תתעלם גם מהנתונים הפיזיים שלך ונסה להתאים ביניהם לבין הפעילות העיקרית שאתה מתכוון לבצע עליו. למשקל, לגובה ולאינטנסיביות השימוש בהליכון, יש משמעות רבה מבחינת נתוני המכשיר.

המשקל משפיע באופן ישיר על כמות כוחות הסוס שהמנוע אמור להפיק. כך, למשקל של עד 90 ק"ג יתאים הליכון של 3.5 כ"ס, ואילו למשקל גבוה יותר יש צורך במנוע בעל חמישה כוחות סוס ויותר. המשקל המקסימלי שיכול לשאת המכשיר צריך להיות גבוה בחמישית ממשקל הגוף, כך שאדם במשקל 80 ק"ג זקוק למסלול ריצה שיכול לשאת עד 100 ק"ג.
מסלול ריצה Vo2 רצועה 51 ס"מ דגם Paragon51

גם לגובה יש כאן משמעות חשובה, הן מבחינת האורך שם המסלול והן מבחינת הרוחב. אדם הגבוה מ-1.85 מ' יזדקק למסלול באורך של 120 ס"מ לפחות ולרוחב של 40 ס"מ. אם הוא מתעתד להשתמש בהליכון בעיקר לריצה, עליו לרכוש מסלול ברוחב של 45 ס"מ. לאדם נמוך מ-1.85 מ' שמתכוון בעיקר ללכת על ההליכון, יספיק גם רוחב של 35 ס"מ בלבד.

כאן ניתן למצוא דוגמאות כלליות להתאמה בין סוג אדם לנתוני ההליכון:
- אדם בעל מידות ממוצעות: 3.5 כ"ס, רוחב: 35 ס"מ, אורך: 110 ס"מ
- אדם גבוה מהממוצע: 3.5 כ"ס, רוחב: 40 ס"מ, אורך: 120 ס"מ
- אדם גדול מימדים (גובה ומשקל): 5.0 כ"ס, רוחב: 45 ס"מ, אורך: 120 ס"מ לפחות

היכן להציב את ההליכון?

גם לנקודה בבית בה יוצב ההליכון יש תפקיד מכריע בחווית המשתמש. ראשית, יש לבחור בין הליכון מתקפל לקבוע. המכשיר המתקפל, באופן טבעי, נוח יותר וקל לאחסון, בעוד המכשיר הקבוע מתאים לבתים בהם המרחב גדול, ואין חשש למגבלת מקום. בנוסף, כדאי לברר האם ההליכון נייד: ישנם הליכונים עם גלגלים, אותם אפשר לצידי החדר בסיום האימון. בבתים רבים זוהי תכונה מתבקשת.

השימוש בהליכון יהפוך למהנה עוד יותר אם יוצב במקום מתאים, אשר יספק לך בידור במהלך האימון. כך, למשל, רבים מעדיפים להציב את ההליכון מול טלוויזיה או בחדר בו ישנה מערכת סאונד טובה. חדר מאוורַר ונעים ישלים את התמונה ויאפשר אימון נוח ומהנה.

תוספות נלוות  וחשובות בהחלט!

כדי לשמור על בריאותך, חשוב לוודא כי ההליכון כולל גם מערכת של בולמי זעזועים איכותיים. אמנם כל הליכון בנוי כך שיוכל להתמודד עם עומס גדול, אך ללא בולמי זעזועים היעילות שלו תהיה נמוכה.

מסלול ריצה Vo2 רצועה 51 ס"מ דגם LEADER51 גם לאחריות היצרן חשיבות גדולה, בשל הנטייה של חלקי ההליכון השונים להישחק ולהתבלות ובעיקר למשטח עליו תתאמן. הליכונים עם אחריות לשנה יספיקו לרוב, אך ברשת טרקלין חשמל תוכל למצוא גם כאלו המבטיחים אחריות של עשר שנים.

בנוסף לכל אלו, חשוב לבדוק שההליכון מאפשר חופש תנועה וביצוע של פעולות בסיסיות תוך כדי האימון, כדי להבטיח נוחות מירבית.

התכונות החשובות ביותר בהקשר זה הן:

  • מעבר נוח ופשוט בין תוכנות אימונים
  • רצועת הליכון ארוכה
  • ידיות אחיזה חזקות ויציבות
  • אפשרות להנחת חפצים שונים  ספר, שלט טלוויזיה, מאוורר אישי
בחירה של הליכון מתאים תהפוך אותו למתקן בו נעשה שימוש מידי יום, אפילו על ידי כמה מבאי הבית ולמוצר שיחליף את הצורך להתאמן בחוץ, במיוחד בתנאי מזג אוויר קשים.