טרקלין חשמל - לוגו

כך תמנעו מוירוסים במחשב

כיום יותר ויותר מחשבים מחוברים לאינטרנט בעולם,  בחיי יום יום המחשבים שלנו נחשפים לוירוסים מסוכנים מכל מיני אתרים שאנו גולשים, איימילים שאנו מקבלים ועוד'. כאן תוכלו להבין מה המטרות של וירוסים, מאיפה הם מגיעים וכיצד להימנע מהם בעתיד.
 
כך תמנעו מוירוסים במחשב
בכדי להבין כיצד להימנע מוירוסים במחשב, נצטרך תחילה להסביר לכם מה הוא בכלל וירוס. אנשים רבים בטוחים שוירוס, היא תופעה בלתי הפיכה ונרתעים עד כדי הכרזות פומביות לביצוע פורמט.
 
על פני הדברים, המצב הוא לא כך. וירוס, הוא בסה"כ תוכנה כשאר התוכנות במחשב שלכם.
שני ההבדלים היחידים הם: 
1. שוירוס תוכנן ללא מנגנון הסרה מובנה.
2. תוכנת וירוס, בד"כ פועלת לבצע פעולות שאינן לגיטימיות באמצעות המחשב שלנו.
 
כהקדמה קצרה, נספר לכם מדוע מייצרים וירוסים. להציק לנו? להאט לנו את המחשב? האמת היא שזה קצת עמוק יותר מזה.
 

וירוסים נועדו למספר מטרות (היבט קרימינולוגי):

  • ריגול. ריגול על כל סוגיו, הוא מטרתו העיקרית של רוב הוירוסים כיום. ישנם מאות אלפי וירוסים שנועדו לרגל אחרינו, לדלות את פרטי האשראי שלנו, לקלוט את הסיסמאות הרגישות ובעצם- לחדור לנו עמוק לפרטיות. לאחרונה בעולם אבטחת המידע, נוכחנו לגלות שבממוצע ארגונים ותאגידים מותקפים מדי שבוע בוירוס חדש שנועד לדלות מידע רגיש מהארגון.
  • ניצול. ישנם וירוסים שנועדו בכדי לנצל אותנו. (א) לנצל את המחשב שלכם על מנת לבצע התקפות לא חוקיות מרחוק. (ב) לנצל את המחשב שלכם בכדי להיות חלק משרשרת אשר מפצחת סיסמאות מורכבות עבור האקרים. (ג) לנצל את המחשב שלכם כך שיהיה חייל בידיו של האקר זדוני שבעת הצורך יוכל לנצל את כל ארסנל המחשבים שיצר בו זמנית.
  • כסף. בשנת 2009 צצו להם הוירוסים המחוכמים הראשונים, הם נראים כמו אנטי וירוס, קופצים ללא התראה ומבצעים לכאורה סריקה במחשב שלנו. בתום הסריקה, מתקבלת תוצאה מפוברקת ומחרידה להפליא אשר מודיעה כי יש לכם מספר גדול של וירוסים במחשב. ההונאה היא, שבכדי "להסיר אותם" תצטרכו לרכוש את התוכנה. לרכוש את הוירוס במילים אחרות.
  • שטות. הוירוסים המזיקים ביותר הם בד"כ הוירוסים שנועדו למטרות שטות. הם מעתיקים ומוחקים קבצים ממערכת ההפעלה שלנו, מעבירים לכאן ולכאן ומדביקים את יתר הקבצים שאמונים על מערכת ההפעלה. עם השנים הוירוסים הללו נידפים עם הרוח, כיום קשה למצוא וירוסים חדשים שנועדו למטרות אלו, מכוון שאין רווח מהותי בוירוס, לאחר זמן העבודה הרבה בו השקיע מתכנת הוירוס.

איך נמנעים מוירוס במחשב?

בשורה התחתונה מדובר במשמעת עצמית. במידה ותלמדו להתנהג בדיוק כפי שנדגים כך ייטב.
  1. ללא דיסק און קי. על אף שהוא המצאה ישראלית ואנו גאים בו הוא אינו התקן בטוח, ומדוע? בנוסף להיות הדיסק און קי לכלי אחסון הקבצים שלנו, דיסק און קי מאחסן בתוכו לא מעט וירוסים. רוב הוירוסים (אם לא כולם), משתמשים בטכנולוגיית ה- Flash Storage שאמונה על הפעלת הדיסק און קי בכדי להתרבות. לכן, כאשר אתם מכניסים דיסק און קי למחשב מסוים ובמידה ויש באותו המחשב וירוס, הוירוס יודע להעתיק את עצמו אל כונן הדיסק און קי ומרגע זה כל מחשב שיחובר אליו הדיסק און קי יודבק בוירוס.
  2. ללא אימיול. על אף היותו מחבר ביננו אל בין מדיה פיראטית, האימיול משמש ככלי הפצה של וירוסים זדוניים. הבעיה מתחילה כאשר אינכם יודעים לזהות באמיול בין קובץ לגיטימי וקובץ שהוא מסוכן למחשב. זאת מכוון שהקבצים באימיול אינם נשמרים בשרת אינטרנט אמין היכול לסרוק את הקבצים מוירוסים, אלא שהקבצים נשמרים במחשב של אנשים תמימים (או לא תמימים).
  3. להמנע מגלישה לאתרים מסויימים. אתרי פורנו בחינם, הם בדרך כלל צרה צרורה. הם יודעים לזהות דפדפני אינטרנט אשר לא הותקנו בהם עדכונים, להתקיף את הדפדפן שלכם ולגרום לו להוריד קובץ זדוני אל המחשב. נכון לשנה זו (2011) האתרים שהודגשו כי הם מסוכנים ביותר לציבור הם אתרי הפורנו החינמיים ואתרי ה Warez (הורדות לא חוקיות באינטרנט). נא להשתדל להימנע מאתרים כגון אלה, ואם כבר אתם משתמשים, מצאו לכם אתר אחד שלא גרם לכם ללכת לטכנאי מחשבים והיצמדו אליו.
  4. פתיחת קבצים לא מזוהים. וירוסים הם תוכנות וחשוב לזכור זאת, כאשר אתם מדפדפים במחשב או מורידים תוכנה מסוימת באתר אינו ידוע, עדיף להריץ סריקת וירוסים על התוכנה שהורדתם. יתכן שבתוך התוכנה מסתתר לו קוד זדוני. באותה הנשימה, כדאי להזכיר שוירוסים הם קבצי אצווה או תוכניות (קבצים שנועדו להפעיל תוכנית מחשב) ולהם סיומת קבצים מיוחדת. סיומות הקבצים שעלינו לחשוש מהם: kovetz.exe, kovetz.bat, kovetz.com, kovetz.cmd, kovetz.vbs ולכל קובץ שכזה, יש לבצע סריקה לפני הפעלתו.
  5. אימיילים. אימיילים נועדו בכדי לשמור על קשר, אך רק בד"כ. תעשיית הוירוסים משגשגת באימייל- לעיתים המייל נראה אוטנטי במיוחד, אולי אפילו מהעבודה אליה אתם שותפים. הקאץ' הוא, שאסור לפתוח קבצים לא מזוהים באימייל בשום מצב. אפילו לא קבצי Document עם הסיומת doc. בקובץ document ישנה אפשרות להריץ סקריפטים אשר עלולים לפגוע במחשב שלכם, ובעצם אפשר לייצר וירוסים דיי נחמדים בקבצי doc. בחרו את פתיחת הקבצים המצורפים בקפידה ודעו – שאם אינכם מכירים את השולח, שללו פתיחת קבצים על הסף!

כאשר המחשב נדבק בוירוס, עליכם לדעת כיצד להסיר זאת. כאשר וירוס משתלט על המערכת שלנו, הוא דואג לפגוע ישירות באנטי וירוס ובתוכנות אחרות שאמורות להגן על המחשב שלנו. לכן, מומלץ לפנות לטכנאי מחשבים שידאג לתיקון מחשב מקצועי ואמין.